Petr Bezruč a já… aneb proč jsem se dodnes nenaučil báseň „MARYČKA MAGDÓNOVA.“

12.01.2012 15:16

Starší čtenáři těchto stránek se ve škole učili, kdo to byl Petr Bezruč ( vlas. jménem - Vladimír Vašek ) a proč se dostal do učebnic. Mladším ani jeho jméno ani jeho dílo nic neříká. Nejsem znalec literatury a ani nechci hodnotit,  jeho místo v naší literatuře, takže jen velmi krátce podle Wikipedie…

Petr Bezruč byl český básník, útočně promlouvající  za sociální a národní zájmy českých obyvatel Slezska.

V jeho dílech je i báseň „Maryčka Magdónova.“  Je, o sirotkovi, který se stará o své mladší sourozence. Po krádeži dříví, ji strážník odvádí do „Frýdku“ do vězení, ona však z ostudy spáchá sebevraždu skokem ze skály do Ostravice. A tato báseň byla v době mých školských let zařazena do učebnic jako povinná četba. To ale nebylo to nejhorší. Horší bylo to, že my jsme se ji museli naučit nazpaměť. Nemůžu ji hodnotit odborně, ale vím, že byla dlouhá. To je můj problém! Vždy, když přišlo zkoušení, jsem se krčil, zmenšoval a mizel. Až, jednou. Byl jsem vyvolán! Šel jsem ,( dodnes  o mně pomlouvači vypráví, že se dovedu ze všeho vykecat ) a odhodlaně jsem spustil:

Šel starý Magdon z Ostravy domů

v bartovské  haryndě večer se stavil

s rozbitou lebkou do příkopy pad.

Plakala Maryčka Magdónova,

Dost! Ozvalo se z úst učitelky. To stačí! Při tvém jménu, ( mluvila o příjmení-„učitelka“) by byla ostuda, kdybys to neznal. Pokračovat bude Polášková. A já děkoval nebesům. První sloka byla jediná, kterou jsem pořádně znal. Spadl mi kámen ze srdce. To jsem však netušil, co bude následovat na jiných školách a v jiných situacích. Vždy mi stačila první sloka. I reakce poslouchajících byla stejná: „To by bylo, při tvém jménu, abys to neznal.“ Stejně tak na úřadech a jinde. Vždy, když někdo špatně rozuměl, jak se jmenuji, stačilo říct Maryčka Magdonova a bylo to. A já dodnes nosím rád nejen své jméno, ale i příjmení a v duchu říkám: „Pane Bezruči, děkuji Vám.“

Poznámka : Jen to učení textu mi jde zoufale pomalu. Zdá se, že čím dál, tím    hůř.

 

 

Leden  2012                                                                                             Jarda Magdon

Zpět

Vyhledávání

OBVB© 2012 Všechna práva vyhrazena.